Stabiel gewicht

Hoe bereik je op een gezonde manier een stabiel gewicht?

Je geen zorgen maken om dat cijfertje op de weegschaal en nooit meer die enorme schommelingen in je gewicht. Dit klinkt voor heel veel vrouwen als een onrealistische werkelijkheid. Toch is het mogelijk! En jawel, zonder directe focus op het afvallen zelf.

In mijn laatste podcast aflevering leg ik zelfs uit dat het focussen op het afvallen vaak juist averechts werkt. Zo is bewezen dat 95% van de mensen die een dieet volgt of een andere afslankmethode, binnen een jaar weer terug bij af is of zelfs zwaarder weegt dan voordat ze begonnen. Precies niet wat je ermee hoopte te bereiken!

Nu snap ik als geen ander dat jij van jezelf denkt dat jij anders bent en bij die 5% hoort die het nieuwe gewicht wél vasthoudt. I don’t blame you for trying, maar ik wil je bij deze wel waarschuwen dat een stabiel gewicht er dan waarschijnlijk niet in zit.

Waarom werken die afvalmethodes dan niet?

Denk eens aan het laatste wat jij hebt geprobeerd om dat cijfertje op de weegschaal omlaag te krijgen. Misschien heb je een sapkuurtje gedaan, een nieuwe sportprogramma gevolgd of heb je jezelf op een herbalife dieet gezet. Dit ging in het begin supergoed! Logisch ook. Je motivatie is sky high en je merkt dat je door het dalende cijfertje een soort kick en nieuwe energie krijgt.

Totdat het eerste etentje op de planning staat. Hoe ga je dat in hemelsnaam doen?! Want het grootste nadeel van een afslankmethode is dat je jezelf dingen ontzegt. Je mag bijvoorbeeld geen koolhydraten meer of gaat op een sportdieet met strenge calorie budgetten. Wanneer de afslankmethode stopt (hallo nadeel nummer 2) komen deze producten ineens weer terug en laat je je calorie budget weer los. Je lichaam is deze producten niet meer gewend en krijgt ineens meer energie binnen waardoor je het harde werken in rook ziet opgaan. De kilo’s vliegen er weer aan. Help!

Wat werkt dan wel om een stabiel gewicht te bereiken en te behouden?

Dat je steeds weer terugvalt op een oud of nieuw dieet begrijp ik helemaal. Het werkte hiervoor immers ook, dus zul je er nu ook wel meer mee afvallen!  Deze gedachtegang snap ik en is super logisch. De laatste keer dat je afviel was met een dieet of afslankmethode en niet met alles eten wat los en vast zit. Je bent alleen vergeten dat het jojo effect er net zo goed bij hoort en je jezelf in een vicieuze cirkel van afvallen en aankomen zet. 

Cirkel afvallen en aankomen
Bron: Body Image Intensive BlijDieetvrij

Elke keer wanneer je het probeert, het vervolgens loslaat en weer aankomt is een klap in je gezicht. ‘Zie je nou wel? Ik heb ook gewoon geen wilskracht en discipline’..

Wat als ik je zou vertellen dat de sleutel tot succes ligt in het juist loslaten van die focus op afvallen? Maar hoe doe je dat?! Hieronder deel ik 3 tips.

1. Stop met alle methodes, coaches en apps die vertellen wat je wél en niet mag eten of je kant en klare plannen voorschotelen

Iedereen die jou vertelt dat je geen koolhydraten zou moeten eten, alleen maar moet leven op shakes en alles wat gelabeld wordt als ‘ongezond’ zou moeten laten staan, mag je vriendelijk uit je leven verbannen. Dus ja, ook dat Instagram account van de vrouwen met de Insta perfect lichamen.

Mijn ervaring met het lukraak opvolgen van voedingsschema’s of verboden producten lijsten is dat je er zelf niets van leert. Daarnaast hebben de meeste vrouwen die ik coach geen negatieve relatie met eten omdat ze niet zouden weten wat goed voor ze is. Diep van binnen weten ze dit echt wel, alleen zit er een duiveltje op hun schouder die ze bang maakt om aan te komen wanneer ze het zelf zouden doen en zouden leren vertrouwen op hun eigen lichaamssignalen.

Laat een ander je niet vertellen wat je wel of niet mag eten. In de tip hieronder leg ik uit waarom.

2. Geef jezelf toestemming om te eten. Ook als dit gaat om iets zoets of lekkers. Haal die goed/fout mentaliteit ervan af

Misschien heb je het al wel eens gemerkt bij jezelf. Je hebt de afspraak gemaakt dat je deze hele week even op rantsoen moet en geen lekkere dingen meer eet. Je eet alleen nog maar salades en drinkt alleen maar water. Dat zal je lichaam goed doen. Maar hoe meer jij jezelf iets lekkers ontzegt, hoe groter de drang ernaar lijkt te worden. Jij bent sterk en geeft er niet aan toe… Toch?

Het duurt niet lang voordat je zwicht en naar de supermarkt fietst voor je favo Milka reep. Het blijft niet bij 1 stukje, want nog voordat je thuis bent heb je de hele reep al op. Een deuk in je zelfvertrouwen, angst voor de weegschaal en een mega schuldgevoel rijker, dat wel.

Ik durf te wedden dat wanneer jij bij de eerste zin in een stukje chocolade gewoon een stukje had gepakt, dat jouw zelfcontrole een stuk groter was geweest. Ze zeggen niet voor niets ‘wat je probeert te weerstaan, blijft bestaan’.

Wat veel van de vrouwen die ik coach al hebben mogen ervaren, is dat wanneer ze de goed of fout labels van voeding afhalen en luisteren naar hun honger en verzadigingsgevoel, de drang naar lekker eten afneemt.

Je kunt het vergelijken met de metafoor dat regels er zijn om gebroken te worden. Hoe meer regeltjes jij jezelf rondom eten oplegt, hoe meer je de neiging krijgt om ze te doorbreken. Eventjes hou je wel vol, maar uiteindelijk zal de rek eruit zijn en geef je er dubbel en dwars aan toe. Hiermee negeer je alle signalen van je lichaam. Signalen die een onwijs grote rol spelen in het bereiken van een stabiel gewicht. Zie tip 3.

3. Leer vertrouwen op je intuïtie en hongergevoel

Het is zo dat jouw lichaam een genetisch vetsetpunt heeft. Een punt waarop je lichaam helemaal in balans is. Vaak is dat rond het gewicht wat jij kunt houden zonder er moeite voor te doen en zonder op dieet te zijn of overmatig te sporten.

Dit setpunt wordt geregeld door onder andere je honger gevoel. Als je honger hebt, betekent het dat je lichaam energie nodig heeft om rond dat setpunt te blijven. Als je goed naar je lichaam luistert (daar vooral de tijd voor neemt) dan stop je met eten wanneer je verzadigd bent. Ik herken dat vaak aan dat ik de eerstvolgende hap niet meer zo lekker vindt en soms begin ik een beetje te zuchten. Ik wacht dan even met eten en kan het dan wegzetten.

Als je een keer te veel eet, zal je lichaam minder snel weer het hongersignaal afgeven. Eet je te weinig, dan zul je meer hongersignalen hebben. Je lichaam regelt dit dus zelf, wat heel tof is als je het mij vraagt! 

We zijn alleen zo vastgeroest in alles willen weten en controleren wat we binnenkrijgen, dat we onze lichaamssignalen negeren. Je eet nu vaak niet wanneer je honger hebt, maar omdat je het nou eenmaal zo in je schema hebt staan of omdat het 12 uur, dus lunchtijd, is! Am i right? 

Blog quote

Hoe weet je wanneer je genoeg eet als je het niet bijhoudt? Hoe bereik je dan dat stabiele gewicht met eten waar je zin in hebt en zonder al die eetregels? Door te vertrouwen op de hongersignalen van je lichaam.

Heb je geen idee hoe je dit moet doen en wil je daar meer over weten? Plan dan eens een kickstart sessie met mij in! Dit kan via deze link.

Liever aan de slag met een praktisch stappenplan? Download hem hieronder!

Download hieronder mijn gratis stappenplan voor een positief zelfbeeld en een relaxte relatie met eten!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven